onsdag 7 november 2012

Ny teknik

Idag var första passet i datorsalen för niorna. De ska göra ett reportage och de kom igång riktigt bra. Många roliga och intressanta infallsvinklar på ex. mat och djurrätt. Och som alla vet så tycker jag djurrättsfrågor är viktiga och därför är det väldigt intressant att diskutera dessa med eleverna. Men som sagt alla era projekt blir spännade att ta del av.
Här är en bra länk till Ny Teknik - en webtidning (ja den finns i pappersform också) som tar upp just ny teknik. Således mer information om man är intresserad - glöm inte bort att lägga till vilka källor ni har använt.
...och som alltid skriv med egna ord - bättre skriva kortare men eget...

Åttorna diskuterade olika materials fördelar och nackdelar och vilka material vi använder oss av i samhället. Javisst vi konstruerade våra friggebodar också, även om läraren idag tog nästan hela lektionen till sitt förfogande. Han lovade att nästa gång blir det mer praktiskt arbete.
En sanning med modifikation - vi är i datorsalen. Glöm inte att ta med era anteckningar.

Själv fördjupar jag mig i KOJO - programmering. Yes! Detta är roligt men inte så enkelt som man kanske tror. Löser jag en uppgift varje kväll är jag mer än nöjd.
Jag söker nu några frivilliga elever som är sugna på att testa KOJO. Jag garanterar att ni kommer att ha en kul timme. Tala om för mig om och iaf när vi kan ses.

Sjuorna körde stenhårt vidare med sina frågespel och de började med löddning. Vilket är spännande om man aldrig gjort det förut. Jag är alltid nyfiken på om jag ska klara av era spel - vilket jag oftast inte gör. Frågormna är för svåra för mig ( eller musiken är för ny). Därför ser jag fram emot att få testa era.

Inga kommentarer: