LPP

Tyvärr måste ni scrolla ner en bit för att hitta år 7c, 8 och 9...

År 7 - Design


Lokal pedagogisk planering


Ämne Teknik - design

Årskurs 7
Avser planerad tid
V34 – v. 43

1 Vad undervisningen skall ge eleverna.
   Syfte, Läroplansmål (kap 1 o 2) och kunskapskrav


  • Eleven kan föra underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för miljö, samhälle och individ.
  • Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbete genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma fysisk modell.
  • Eleven gör dokumentationer av arbetet med skisser och rapporter (muntligt och skriftligt).
  • Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen.
  • Eleven för resonemang kring likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.



2 Innehåll i undervisningen inkl. centralt innehåll

    • ha reflekterat över designen på några vanliga vardagsprodukter
    • känna till det gyllene snittet
    • veta hur man tar tillvara färska livsmedel
    • känna till förvaringsmöjligheter utan tillgång till el
    • känna till våra förfäders metoder för att spara och förvara mat
    • känna till konsekvenser av olika teknikval
    • ha dokumenterat ditt arbete; skiss med mått och symboler
    • ha muntligt presenterat din designade förpackning
    • känna till teknikutvecklingsarbetets olika faser; identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning









3 Vad skall vi göra? (konkretisering)

  • Samtal, resonemang och diskussion i par och grupp
  • Reflektion enskilt
  • Dokumentation av praktiskt arbete i form av skiss, ritning i skala och modell efter ritningen
  • Skriftlig dokumentation av eget valt område – skrivs i vår klasswiki
  • Kamratbedömning av praktiskt och teoretiskt arbete
  • Självbedömning
  • Konstruktionsarbete (förpackning)





4 Elevinflytande
   På vilket sätt eleverna har inflytande över arbetsområdet och hur de är
   med vid utvärderingen?

  • Elevernas funderingar styr gruppens diskussioner och samtal
  • Förslag på förändringar av designuppgiften
  • Hur ska uppgiften utvärderas? Vad ska bedömmas?


5 Bedömning
   De kunskaper och förmågor du som elev skall kunna visa och på vilket
   sätt du skall kunna visa det.

  • Muntliga diskussioner och samtal
  • Skiss och ritning av förpackning
  • Konstruktion av förpackning
  • Muntlig presentation

6 Dokumentation och analys
   Hur har det gått? Har målen uppfyllts? Fördelar? Nackdelar? Vad skall man tänka
   på inför nästa planering? Förslag till förändring














För 7c gäller följande LPP


Lokal pedagogisk planering


Ämne Teknik - design

Årskurs 7
Avser planerad tid
V34 – v. 43

1 Vad undervisningen skall ge eleverna.
   Syfte, Läroplansmål (kap 1 o 2) och kunskapskrav


  • Eleven kan föra underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för miljö, samhälle och individ.
  • Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbete genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma fysisk modell.
  • Eleven gör dokumentationer av arbetet med skisser och rapporter (muntligt och skriftligt).
  • Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen.
  • Eleven för resonemang kring likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.



2 Innehåll i undervisningen inkl. centralt innehåll

    • ha reflekterat över designen på några vanliga vardagsprodukter
    • känna till det gyllene snittet
    • veta hur man tar tillvara färska livsmedel
    • känna till förvaringsmöjligheter utan tillgång till el
    • känna till våra förfäders metoder för att spara och förvara mat
    • känna till konsekvenser av olika teknikval
    • ha dokumenterat ditt arbete; skiss med mått och symboler
    • ha muntligt presenterat din designade förpackning
    • känna till teknikutvecklingsarbetets olika faser; identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning









3 Vad skall vi göra? (konkretisering)

  • Samtal, resonemang och diskussion i par och grupp
  • Reflektion enskilt
  • Dokumentation av praktiskt arbete i form av skiss, ritning i skala och modell efter ritningen
  • Skriftlig dokumentation av eget valt område – skrivs i vår klasswiki
  • Kamratbedömning av praktiskt och teoretiskt arbete
  • Självbedömning
  • Konstruktionsarbete (förpackning)





4 Elevinflytande
   På vilket sätt eleverna har inflytande över arbetsområdet och hur de är
   med vid utvärderingen?

  • Elevernas funderingar styr gruppens diskussioner och samtal
  • Förslag på förändringar av designuppgiften
  • Hur ska uppgiften utvärderas? Vad ska bedömmas?


5 Bedömning
   De kunskaper och förmågor du som elev skall kunna visa och på vilket
   sätt du skall kunna visa det.

  • Muntliga diskussioner och samtal
  • Skiss och ritning av förpackning
  • Konstruktion av förpackning
  • Muntlig presentation

6 Dokumentation och analys
   Hur har det gått? Har målen uppfyllts? Fördelar? Nackdelar? Vad skall man tänka
   på inför nästa planering? Förslag till förändring















År 8 - Arkitektur


Lokal pedagogisk planering


Ämne
Teknik - Arkitektur
Årskurs 8
Avser planerad tid
v.34 – v. 43

1 Vad undervisningen skall ge eleverna.
   Syfte, Läroplansmål (kap 1 o 2) och kunskapskrav



  • Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknik och förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt.
  • Genom undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla förståelse för att teknisk verksamhet har betydelse för, och påverkar, människan, samhället och miljön.
  • Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla tilltro till sin för­måga att bedöma tekniska lösningar och relatera dessa till frågor som rör estetik, etik, könsroller, ekonomi och hållbar utveckling.
  • Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla tilltro till sin för­måga att bedöma tekniska lösningar och relatera dessa till frågor som rör estetik, etik, könsroller, ekonomi och hållbar utveckling.
  • Undervisningen ska även bidra till elevernas förståelse för hur teknik utvecklas i samspel med andra vetenskaper och konstarter.

  • Identifiera behov och problem som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
    Värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö.

  • Genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbete genom att undersöka och pröva möjliga idéer samt utforma fysiska modeller.
  • Välja och formulera handlingsalternativ som leder arbetet framåt.
  • Dokumentation av arbetet med ritningar, modeller och rapporter där intentionen i arbetet är synliggjord.

  • Eleven kan föra underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för miljö, samhälle och individ.

  • Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med viss användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur dela samverkar.

2 Innehåll i undervisningen inkl. centralt innehåll

  • Tekniska lösningar för hållfasta och stabila konstruktioner, tex. armering och balkformer.
  • Betydelsen av egenskaper, drag- och tryckhållfasthet, vid val av material i tekniska lösningar.
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
  • Dokumentation i form av skisser, ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser.
  • Skriftliga rapporter som beskriver – redovisas på hemsida
  • Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser.
  • Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling
  • Konsekvenser av olika teknikval.
  • Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
  • Arkitektur ur ett historiskt perspektiv

3 Vad skall vi göra? (konkretisering)

Diskussioner och samtal i par och i grupp
Självbedömning och kamratbedömning
Resonemang kring tekniska lösningar i grupp - par
Praktiskt arbete enskilt och i grupp
Bildspel (alt film) om arkitekturen i Arlöv
Skriftligt arbete – eget val med arkitektur som inriktning
Skiss, ritning i skala och en modell av ett hus
Konstruktion av hemsida

4 Elevinflytande
   På vilket sätt eleverna har inflytande över arbetsområdet och hur de är
   med vid utvärderingen?

Inflytande över arbetsgången – självbedömning och kamratbedömning med stöd av läraren
Eleven tar ett personligt ansvar för arbetet, sätter upp mål för slutprodukten och processen. Tar del av kamraters och lärarens respons för att vidarutveckla sina förmågor.
Utveckla sin förmåga att arbeta i grupp, diskussioner, samtal och redovisningar
Egna tankar och idéer vid huskonstruktionen.

5 Bedömning
   De kunskaper och förmågor du som elev skall kunna visa och på vilket
   sätt du skall kunna visa det.
Skriftligt, processen redovisas på egenkonstruerad hemsida.
Utveckla förmågan att använda tekniska ord och begrepp(artikel).
Utveckla kunskaper om olika material och betydelsen av egenskaper (artikel)
Samtal, redovisningar och diskussioner i par, enskilt och i grupp.

Praktiskt arbete, ta del av kamraters arbete vid bedömningar och ta intryck av de givna råden för att utveckla sin modell
Förstå det tekniska utvecklingsarbetets olika faser (diskussioner)
Utveckla samarbete i grupp (samtal, diskussioner och resonemang kring uppkomna problem)
Utveckla förmågan att använda tekniska ord och begrepp. (diskussioner och redovisningar)
Noggrannhet vid konstruktionsarbete.
Tydlighet vid konstruktion av ritning.

6 Dokumentation och analys
   Hur har det gått? Har målen uppfyllts? Fördelar? Nackdelar? Vad skall man tänka
   på inför nästa planering? Förslag till förändring










År 9 - Framtidens stad


Lokal pedagogisk planering


Ämne
Framtidens stad
Årskurs
9
Avser planerad tid
v. 34 – v. 51


1 Vad undervisningen skall ge eleverna.
   Syfte, Läroplansmål (kap 1 o 2) och kunskapskrav


·         identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
·         identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
·         använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
·         värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö,
·         och analysera drivkrafter bakom teknikutveckling
·         och hur tekniken har förändrats över tid.

  • Eleven kan föra underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen.
  • Dessutom kan eleven föra underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.
  • Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings-och konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma fysiska eller digitala modeller.
  • Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Eleven gör dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är synliggjord.
  • Dessutom för eleven underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.


2 Innehåll i undervisningen inkl. centralt innehåll

          Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och sårbarhet.
          Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.
          Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel.
          Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklaran­de ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller. Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions-och teknikutvecklingsarbete.
          Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, för­slag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
          Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system, till exempel vid produktion och distribution av elektricitet.
          Tekniska lösningar inom kommunikations-och informationsteknik för utbyte av information, till exempel datorer, internet och mobiltelefoni.
          Betydelsen av egenskaper, till exempel drag-och tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet vid val av material i tekniska lösningar. Egenskaper hos och tillämpningar av ett antal nya material.
          Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.


3 Vad skall vi göra? (konkretisering)


  • Konstruktion av en ny stad, skiss-ritning-modell
  • Olika material och dess egenskaper
  • Olika tekniska systems fördelar och nackdelar
  • Ord och begrepp vid stadsbyggnad
  • Förutsättningar vid byggande av bostadsområde, industriområde och affärsområde
  • Hur ser försörjningen av ex. el, vatten, avlopp och värme ut i framtiden?
  • Diskussioner och samtal i par och i grupp
  • Redovisning
  • Självbedömning och kamratbedömning
  • Skriftlig artikel med inriktning mot Framtidens städer (redovisas i klasswikin Framtidens stad)



4 Elevinflytande
   På vilket sätt eleverna har inflytande över arbetsområdet och hur de är
   med vid utvärderingen?


  • Ansvar för utvecklande av staden – föra arbetet framåt i gruppen
  • Kamratbedömningen och självbedömning hjälper tillsammans med läraren eleven att hitta strategier för att ytterligare utveckla sitt arbete
  • Aktivt deltagande vid diskussioner i par och i grupp
  • Val av redovisningsform
  • Innehåll i fördjupningsartikeln
  • Respons på kamraters artiklar


5 Bedömning
   De kunskaper och förmågor du som elev skall kunna visa och på vilket
   sätt du skall kunna visa det.

Noggrannhet vid ritningsarbetet och konstruktion av stadsmodellen
Kommunikativ förmåga – vid samtal och diskussioner i grupp och i par men även vid det skriftliga arbetet
Begreppslig förmåga – använda tekniska termer och begrepp vis diskussioner och vid skrivande av artikel
Analytisk förmåga – vid uppkomna problem vid konstruktionsarbetet
Metakognitiv förmåga – kamratbedömning och självbedömning men även vid sambedömning med läraren
Förmågan att hantera information – diskussioner, samtal och artikelskrivandet





6 Dokumentation och analys
   Hur har det gått? Har målen uppfyllts? Fördelar? Nackdelar? Vad skall man tänka
   på inför nästa planering? Förslag till förändring
















Inga kommentarer: