År 7 - Design
Lokal
pedagogisk planering
Ämne
Teknik - design
|
Årskurs
7
|
Avser
planerad tid
V34
– v. 43
|
|
1
Vad undervisningen skall ge eleverna.
Syfte, Läroplansmål (kap 1 o 2) och kunskapskrav |
|
|
|
2
Innehåll i undervisningen inkl. centralt innehåll
|
|
3
Vad skall vi göra? (konkretisering)
|
|
4
Elevinflytande
På vilket sätt eleverna har inflytande över arbetsområdet och hur de är med vid utvärderingen? |
|
|
|
5
Bedömning
De kunskaper och förmågor du som elev skall kunna visa och på vilket sätt du skall kunna visa det. |
|
|
|
6
Dokumentation och analys
Hur har det gått? Har målen uppfyllts? Fördelar? Nackdelar? Vad skall man tänka på inför nästa planering? Förslag till förändring |
|
Lokal
pedagogisk planering
Ämne
Teknik - design
|
Årskurs
7
|
Avser
planerad tid
V34
– v. 43
|
|
1
Vad undervisningen skall ge eleverna.
Syfte, Läroplansmål (kap 1 o 2) och kunskapskrav |
|
|
|
2
Innehåll i undervisningen inkl. centralt innehåll
|
|
3
Vad skall vi göra? (konkretisering)
|
|
4
Elevinflytande
På vilket sätt eleverna har inflytande över arbetsområdet och hur de är med vid utvärderingen? |
|
|
|
5
Bedömning
De kunskaper och förmågor du som elev skall kunna visa och på vilket sätt du skall kunna visa det. |
|
|
|
6
Dokumentation och analys
Hur har det gått? Har målen uppfyllts? Fördelar? Nackdelar? Vad skall man tänka på inför nästa planering? Förslag till förändring |
|
År 8 - Arkitektur
Lokal
pedagogisk planering
Ämne
Teknik
- Arkitektur
|
Årskurs
8
|
Avser
planerad tid
v.34
– v. 43
|
|
1
Vad undervisningen skall ge eleverna.
Syfte, Läroplansmål (kap 1 o 2) och kunskapskrav |
|
|
|
2
Innehåll i undervisningen inkl. centralt innehåll
|
|
|
|
3
Vad skall vi göra? (konkretisering)
|
|
Diskussioner
och samtal i par och i grupp
Självbedömning
och kamratbedömning
Resonemang
kring tekniska lösningar i grupp - par
Praktiskt
arbete enskilt och i grupp
Bildspel
(alt film) om arkitekturen i Arlöv
Skriftligt
arbete – eget val med arkitektur som inriktning
Skiss,
ritning i skala och en modell av ett hus
Konstruktion
av hemsida
|
|
4
Elevinflytande
På vilket sätt eleverna har inflytande över arbetsområdet och hur de är med vid utvärderingen? |
|
Inflytande
över arbetsgången – självbedömning och kamratbedömning med stöd av läraren
Eleven
tar ett personligt ansvar för arbetet, sätter upp mål för slutprodukten och
processen. Tar del av kamraters och lärarens respons för att vidarutveckla
sina förmågor.
Utveckla
sin förmåga att arbeta i grupp, diskussioner, samtal och redovisningar
Egna
tankar och idéer vid huskonstruktionen.
|
|
5
Bedömning
De kunskaper och förmågor du som elev skall kunna visa och på vilket sätt du skall kunna visa det. |
|
Skriftligt,
processen redovisas på egenkonstruerad hemsida.
Utveckla
förmågan att använda tekniska ord och begrepp(artikel).
Utveckla
kunskaper om olika material och betydelsen av egenskaper (artikel)
Samtal,
redovisningar och diskussioner i par, enskilt och i grupp.
Praktiskt
arbete, ta del av kamraters arbete vid bedömningar och ta intryck av de givna
råden för att utveckla sin modell
Förstå
det tekniska utvecklingsarbetets olika faser (diskussioner)
Utveckla
samarbete i grupp (samtal, diskussioner och resonemang kring uppkomna
problem)
Utveckla
förmågan att använda tekniska ord och begrepp. (diskussioner och
redovisningar)
Noggrannhet
vid konstruktionsarbete.
Tydlighet
vid konstruktion av ritning.
|
|
6
Dokumentation och analys
Hur har det gått? Har målen uppfyllts? Fördelar? Nackdelar? Vad skall man tänka på inför nästa planering? Förslag till förändring |
|
År 9 - Framtidens stad
Lokal
pedagogisk planering
Ämne
Framtidens
stad
|
Årskurs
9
|
Avser
planerad tid
v.
34 – v. 51
|
|
1
Vad undervisningen skall ge eleverna.
Syfte, Läroplansmål (kap 1 o 2) och kunskapskrav |
|
·
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån
ändamålsenlighet och funktion,
·
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik
och utarbeta förslag till lösningar,
·
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
·
värdera konsekvenser av olika teknikval för individ,
samhälle och miljö,
·
och analysera drivkrafter bakom teknikutveckling
·
och hur tekniken har förändrats över tid.
|
|
2
Innehåll i undervisningen inkl. centralt innehåll
|
|
•
Internet
och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och sårbarhet.
•
Återvinning och återanvändning av material i olika
tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar
utveckling.
•
Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska,
ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling
och användning av biobränslen och krigsmateriel.
•
Dokumentation i form av manuella och digitala skisser
och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser
samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller. Enkla, skriftliga
rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions-och
teknikutvecklingsarbete.
•
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering
av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
•
Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större
system, till exempel vid produktion och distribution av elektricitet.
•
Tekniska lösningar inom kommunikations-och
informationsteknik för utbyte av information, till exempel datorer, internet
och mobiltelefoni.
•
Betydelsen av egenskaper, till exempel drag-och
tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet vid val av material i tekniska
lösningar. Egenskaper hos och tillämpningar av ett antal nya material.
•
Ord och begrepp för att benämna och samtala om
tekniska lösningar.
|
|
3
Vad skall vi göra? (konkretisering)
|
|
|
|
4
Elevinflytande
På vilket sätt eleverna har inflytande över arbetsområdet och hur de är med vid utvärderingen? |
|
|
|
5
Bedömning
De kunskaper och förmågor du som elev skall kunna visa och på vilket sätt du skall kunna visa det. |
|
Noggrannhet
vid ritningsarbetet och konstruktion av stadsmodellen
Kommunikativ
förmåga – vid samtal och diskussioner i grupp och i par men även vid det
skriftliga arbetet
Begreppslig
förmåga – använda tekniska termer och begrepp vis diskussioner och vid
skrivande av artikel
Analytisk
förmåga – vid uppkomna problem vid konstruktionsarbetet
Metakognitiv
förmåga – kamratbedömning och självbedömning men även vid sambedömning med
läraren
Förmågan
att hantera information – diskussioner, samtal och artikelskrivandet
|
|
6
Dokumentation och analys
Hur har det gått? Har målen uppfyllts? Fördelar? Nackdelar? Vad skall man tänka på inför nästa planering? Förslag till förändring |
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar