år 8

Innehåll – blogg ”Framtidens material”

1.       Processdagbok – här beskriver du ditt arbete i tekniksalen i bild, ljud och text.
2.       Om-sida. Berätta vem du är och vad bloggen ska vara till.
3.       Fördjupning. Läs genom texterna och skriv en argumenterande text (hjälp av svenskläraren!) hur du tänker dig framridens materialanvändning vid byggnation av hus.
Exempel på ämne:
a.       Olika byggnadsmaterial
b.      Isoleringsmaterial
c.       Återvinning av byggnadsmaterial
d.      Varför inte plast?
e.      Fönster och dörrar
f.        Rättvis resursfördelning – hur och varför?
g.       Eget förslag

4.       Källor och källkritik
5.       Bildspelet om Arlöv
6.       Egna sidor går också bra att ha ex. biologi, svenska

OBS!
Du kan använda klassens blogg eller skapa en egen blogg / hemsida. Valet är ditt!



Uppgifter – kodning
1.       Eget konto (inloggning) på Gå in på codeacademy.com. Där skapar du ett eget konto
2.       Starta kursen i HTML
a.       arbeta dig framåt, delkurs för delkurs.
b.      i mål? Diplomerad! Gå vidare till nästa steg
3.       Dags för en egen hemsida ex på bra gratis:                                          
a.       www.webnode.se/
b.      www.123minsida.se
c.       Det finns många men kolla så att det är gratis och fria från reklam
4.       Ladda ner KOJO till din dator (sök KOJO på google.se) www.kogics.net/kojo-download
5.       Kolla på exempel i fliken ”Exempel
6.       Starta med Övningsuppgifter från läraren
7.       Utforska Arduinoplattan genom att läsa och programmera utifrån boken.
Hemsida innehåll och råd
1.       Användarvänlig!
a.       Lättläst typsnitt
b.      Mörk text mot ljus bakgrund
c.       Tydliga flikar
2.       Sidor som måste vara med:
a.       Om mig (kort text om vem du är och varför sidan finns)
b.      Arkitekturarbete (ditt eget fördjupningsarbete i ämnet + bildspel)
c.       Reflektioner (självbedömning och reflektioner från arbetet med din konstruktion)
3.       Bilder från din arbetsprocess, egna foton eller från johansteknik.blogspot.se
4.       Relevanta texter och bilder
Annars är det fritt fram att skapa ditt eget uttryck. Det är roligt om din sida är personlig.
Titta på kursmålen när du jobbar med dina texter och bilder. Helheten bedöms såklart!



Här kommer kraven - jodå 13/14

Det här förväntar jag mig av dig som går i år 8!
o   Deltagande vid diskussioner i par, grupp och klass.
o   Skissarbetet. Du ska lämna in en skiss över husidéer.
o   Ritning.
o   Ritning i skala av ditt hus (5vyer)
o   Arbete i SketchUp
o   Skriftligt.
o   Du skapar en egen hemsida alt blogg
o   Du skriver en artikel om huskonstruktion eller arkitektur
o   Du beskriver ditt hus utifrån ett hållbart perspektiv.
o   Du ger kamrater respons
o   Du utvärderar ditt arbete kontinuerligt
o   Bildspel. Du skapar ett bildspel i ex. photostory med bilder på arkitektur i Arlöv.
o   Kodning. Du arbetar med HTML (codeacademy) och KOJO.



Här finner du allt vi hittade på under 12/13.


Offentlig plats 2013

8abcd







































Friggebodsbilder 2012














Måndag 17 september

Husbygge i verkligheten



Fredag 14 september 2012

Bra böcker att hitta enkel och snabb information till fördjupande arbete i teknikämnet.







Tisdagen den 4:e sept
I datorsalen ska vi börja med vår processdagbok. Det är viktigt att ni har en bra struktur på ert arbete och det är det första vi ska göra. ett bra kortkommando att lägga på minnet är "ctrl + enter" då får du en ny sida.
Innehållet i din processdagbok ska vara följande
Framsida
Innehållsförteckning
Idé - vad ska friggeboden användas till? Var ska den vara? varför? färgval? materialval? el? m.m.
Ritning (görs i klassrummet - inte på datorn)
Stomme - lektionsarbetet med att bygga friggeboden. Reglade väggar.
Materialval - vilka material skulle du använda om du byggde boden i verkligheten?
Källor - var har du hittat din information (minst två stycken). Nevin berättar hur du gör.

EXTRA - fördjupande del - EXTRA
exempel på fördjupning kan vara
uppvärmning av hus
elförsörjning
sophantering
vatten och avlopp
du kan säkert komma på ett eget område att berätta mer om.

Fredag 31 augusti
Vi har börjat göra ritningar..
Kolla med läraren vad som krävs i ditt inlämningsarbete - anteckna och fotografera hela tiden. Arbetsprocessen ska redovisas.



 Torsdag 30 augusti

Följ länkarna och kolla på filmerna så kan du starta ditt arbete direkt när du kommer till skolan.

Friggebod del 1

Friggebod del 2



Onsdag 29 augusti
Så här kan en planritning se ut. Linjal och rätt symboler samtidigt som du måste vara noga när du ritar. (Fotot taget ur Teknikboken.)

Tisdag 28 augusti
Efter skiss kommer ritning i skala. Nogrannhet. Linjal. Detta är två viktiga saker att ha med sig när man gör en ritning.
Vilken skala är lämplig att rita i? Bygga i? Här måste du tänka efter själv. Tänk på att det alltid ska vara lätt att räkna ut måtten, gärna utan miniräknaren.
Visst ja - glömde nästan...ritningen måste vara i 5 vyer, framifrån, bakifrån, sidorna och planritning (uppifrån). Läraren visar och sedan är det bara att göra en egen ritning.
Kan du redan, så får du såklart börja hemma.

Glöm inte uppgift 1:
Regler för en friggebod (kolla Boverkets hemsida). Måste visas upp innan ni börjar med ritning.

Måndag 27 augusti
Åttorna ska påbörja sitt projekt "Friggebod" med att göra en skiss på sin tänkta friggebod. Om man vill komma igång med arbetet fortare kan man hemma förbereda sig genom att leta upp vilka regler det finns för att bygga en friggebod (kolla på länksidan) och hur en friggebod kan se ut.

Fredag 24 augusti
Nevin kommer till klass 8ab och 8cd den 5 september på lektionen för att berätta var vi kan hitta fakta och hur man ska granska källor.
Kul!


Torsdag 23 augusti
Processdagbok - år 8


Obligatorisk del


o   Skisser

o   Ritningar

o   Foto på färdig modell efter din ritning

o   Foto och texter på arbetet under lektionerna. Redovisat i skriftlig form

o   Där ska bild och text förstärka varandra

o   Ideér och tankar

o   Enkel utvärdering av en kamrats arbete

Fördjupande del


o   Tankar och reflektioner som fördjupar arbetet

o   Dra utvecklade slutsatser med koppling till ämnet

o   Kan ge utvecklade förslag på hur en teknisk lösning kan förbättras

o   Kan använda information på ett fungerande sätt

o   Mått i ritning stämmer väl överens med modellen

o   Välutvecklad dokumentation där intentionen är väl synliggjord

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du kanske borde skriva vad vi ska göra under lektionen dagen innan så vi kan förberedda oss till det (: Peace / Aron

Anonym sa...

Ska man skriva måtten på friggeboden man byggt när man skriver om Stomme (lektionsarbetet) på datorn?:)/Arta