år 9

                   

Innehåll – WIKI ”Framtidens stad”

1.       Välj ett ämne som du vill skriva om, hållbar utveckling inriktningen på arbetet.
2.       Exempel på ämne:
a.       Olika byggnadsmaterial
b.      Grönområde – vara eller inte vara?
c.       Kommunikationsmedel i framtiden
d.      Avfallshantering i staden – återvinning
e.      Materialval i framtiden
f.        Arkitekturhistoria
g.       Känd arkitekt / byggnadsverk
h.      Nordisk design
i.         Modernism (t.ex. svtplay.se – kspecial)
j.        Designföretag (ex. IKEA)
3.       Källor och källkritik
4.       Egna tankar och idéer
5.       Egna åsikter
6.       Lämna ditt ämne tillsammans med din mejladress till läraren
7.       Du får en inbjudan till vår WIKI i mejlen
8.       Klicka på länken och du kommer direkt till vår wiki ”Framtidens stad”
9.       Leta upp din artikel och börja skriva (edit)
10.   Glöm inte att spara innan du lämnar sidan.
11.   Läs gärna andras arbeten och kommentera dessa för att hjälpa till att föra arbetsprocessen framåt, så tränar du upp din metakognitiva förmåga.
12.   Lycka till – jag ser fram emot att bygga upp vår skolwiki.
 :)


Nytt läsår - nya krav.

Det här förväntar jag mig av dig som går i år 9!
o   Deltagande vid diskussioner i par, grupp och klass.
o   Skissarbetet. Du ska lämna in en skiss över hur du tänker dig framtidens stad.
o   Ritning.
o   Ritning i skala av ett område i er framtida stad.
o   Arbete i SketchUp
o   Skriftligt.
o   Du skriver en egen artikel och publicerar den på vår gemensamma wiki (lämna ämne och mejladress till läraren, så bjuds du in). Hållbart perspektiv ska vara ett genomgående tema i arbetet.
o   Du ger kamrater respons
o   Du utvärderar ditt arbete kontinuerligt
o   Muntligt. Redovisning gemensamt i gruppen. Välj gärna någon form av presentationsprogram ex. prezi eller power point.

Här under kommer allt vi gjorde förra läsåret att finnas.
Den fantastiska presentationsuppgiften år 9



FRAMTIDENS STAD – HÅLLBAR UTVECKLING - Individuell uppgift


1.       Välj på vilket sätt du vill visa vad du lärt dig och vilka förmågor du har utvecklat.


a.       Muntligt – paneldiskussion

b.      Skriftligt – görs i klassrummet

c.       Powerpoint

d.      Prezi

e.      Film – intervju av experter

f.        Podcast – radioprogram (expertintervju eller reportage)

g.       Blogg

h.      Hemsida

i.        Eget förslag

2.       Arbeta med din matris och försök få med så många förmågor du kan, helst en från varje.

3.       Arbeta individuellt men ta hjälp av gruppen, lärare, litteratur och dator. Du får gärna ta med dig din egen utrustning.

4.       Skriv ner allt i din skrivbok innan du gör färdigt slutprodukten.

5.       Kamratrespons och lärarrespons kan få ditt arbete att nå höga nivåer.

6.       Du har två förberedande tillfällen (2x50min) och därefter redovisar vi.

Innehåll

Projektet vi arbetar med är ”Miljövänlig och trivsam stad i framtiden”. Du ska utifrån det göra din presentation.

1.       Välj inriktning

a.       Staden ur ett hållbart perspektiv

b.      Utgå fån er stadsplan och berätta hur ni har tänkt er att lösa framtidens problem.

c.       Välj ett specifikt område som.

                                                              i.      Ekohus / passivhus

                                                            ii.      Elförsörjning

                                                          iii.      Avfallshantering

                                                           iv.      Luft / Vatten

                                                             v.      Kommunikationsmedel

                                                           vi.      Infrastruktur / infrasystem

                                                         vii.      Egna förslag

2.       Tänk på att inte göra arbetet för stort – det ska vara en kort koncis presentation som ska förstås av alla i klassen (inkl läraren). Muntligt ca 5 minuter kan vara en bra riktlinje.


FRAMTIDENS STAD 9





























fortsatt arbete med 9c och 9a










Dagen innan prao och arbetet närmar sig sitt slut.








Pågående arbete i 9c














Möbeldesign







Tisdag 18/9
Beskrivning av en teknisk process. Kanske kan det här hjälpa er vidare i tankarna.






Konstruktion och design av möbel eller vardagspryl. tips fråm verkligheten.





Tisdag  4:e sept 2012
Nu är det dags för redigering del 1 i datorsalen. Då måste ni vara förberedda på arbetet genom att ha bilder och era texter klara för inskrivning. Skulle ni inte ha hunnit med ert besök eller fotografering så kan ni tänka ut stommen i ert arbete ex. i powerpoint. Så att ni nästa gång kan skriva direkt in i arbetet.
Tänk på att använda fördjupande resonemang - tänk teknik hela tiden. En kort mening kan bli till en lång teknisk beskrivning av en process att framställa något och återvinning av produkten. Bilder vill jag att ni tar egna men ibland kan ni behöva komplettera med andras (från internet kanske). Se till att ni får lov att använda bilderna eftersom vi ska lägga ut era arbeten på vår blogg för att fler ska kunna se dem än bara vi i klassen. Det sätter ju lite extra press på att få till det, eller hur?!
Glöm inte källhänvisningar! Både på bild och text.





Onsdag 29 augusti

Hur fungerar växeln på en cykel? Vad är utväxling? Infrastruktur?

Här är några tips på reportage ni kan göra. Frågorna hjälper er att hitta på intressanta infallsvinklar.
I morgon ska ni förbereda er och skriva ett manus. Det är bra om ni gör det så detaljerat som möjligt. fakta hittar ni som vanligt på internet och i våra böcker. Tänk på att ni ska använda mer än en källa.

Hur fungerar ett brandlarm? Vad behövs för att konstruera ett fungerande larm?

Hur fungerar en förbränningsmotor? Miljöaspekten?

Transport av mat. Hur fungerar det? Vad behövs? Infrastruktur?














Måndag 27 augusti
Det har blivit dags att förbereda arbetsplatsbesöket. Tänk er detta som ett reportage som kan sändas på Tv, då blir det kanske lättare att tänka ut frågor och vinkling på arbetet. Kameror finns till utlåning hos läraren. Tänk på att inte boka tider när som helst utan när ni har teknik eller håltimmar.
Jag önskar alla LYCKA TILL med projektet.

Får ni vänta länge på att få komma till er arbetsplats så måste ni komma igång med konstruktionen av en möbel. Skiss-ritning-modell. Just i den ordningen och tänk på nogrannheten.. börja med ett foto eller en bild från ex. en möbelkatalog.

Torsdag 23 augusti

Processdagbok - år 9


Obligatorisk del


o   Reportage från arbetsplatsbesök. Redovisat i form av film, Powerpoint eller skriftligt

o   Där ska bild och text förstärka varandra

o   Du kan lägga på musik eller tal

o   Skisser

o   Ritningar

o   Modell efter din ritning

o   Foto eller film på arbetet under lektionerna

o   Enkel utvärdering av en kamrats arbete


Fördjupande del


o   Tankar och reflektioner som fördjupar arbetet

o   Dra utvecklade slutsatser med koppling till ämnet

o   Kan ge utvecklade förslag på hur en teknisk lösning kan förbättras

o   Kan använda information på ett fungerande sätt

o   Mått i ritning stämmer väl överens med modellen

o   Välutvecklad dokumentation där intentionen är väl synliggjord

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant!

Johan sa...

Det är bara att köra på!

anonymous noko sa...

Måste man besöka en arbetsplats? Eller kan man bara hitta info på nätet istället?

Unknown sa...

Hej
Nej men jag önskar att ni tar egna bilder. Kan vara hemifrån, skolan eller utomhus. Sedan kan man fylla på med bilder fr internet men tänk på att bildera