Innehåll – WIKI ”Framtidens stad”
1. Välj
ett ämne som du vill skriva om, hållbar utveckling inriktningen på arbetet.
2. Exempel
på ämne:
a.
Olika byggnadsmaterial
b.
Grönområde – vara eller inte vara?
c.
Kommunikationsmedel i framtiden
d.
Avfallshantering i staden – återvinning
e.
Materialval i framtiden
f.
Arkitekturhistoria
g.
Känd arkitekt / byggnadsverk
h.
Nordisk design
i.
Modernism (t.ex. svtplay.se – kspecial)
j.
Designföretag (ex. IKEA)
3. Källor
och källkritik
4. Egna
tankar och idéer
5. Egna
åsikter
6. Lämna
ditt ämne tillsammans med din mejladress till läraren
7. Du
får en inbjudan till vår WIKI i mejlen
8. Klicka
på länken och du kommer direkt till vår wiki ”Framtidens stad”
9. Leta
upp din artikel och börja skriva (edit)
10. Glöm
inte att spara innan du lämnar sidan.
11. Läs
gärna andras arbeten och kommentera dessa för att hjälpa till att föra
arbetsprocessen framåt, så tränar du upp din metakognitiva förmåga.
12. Lycka
till – jag ser fram emot att bygga upp vår skolwiki.
Nytt läsår - nya krav.
Det här förväntar jag mig av dig som går i år 9!
o
Deltagande
vid diskussioner i par, grupp och klass.
o
Skissarbetet.
Du ska lämna in en skiss över hur du tänker dig framtidens stad.
o
Ritning.
o
Ritning
i skala av ett område i er framtida stad.
o
Arbete
i SketchUp
o
Skriftligt.
o
Du
skriver en egen artikel och publicerar den på vår gemensamma wiki (lämna ämne
och mejladress till läraren, så bjuds du in). Hållbart perspektiv ska vara ett
genomgående tema i arbetet.
o
Du
ger kamrater respons
o
Du
utvärderar ditt arbete kontinuerligt
o
Muntligt.
Redovisning gemensamt i gruppen. Välj gärna någon form av presentationsprogram
ex. prezi eller power point.
Den fantastiska presentationsuppgiften år 9
FRAMTIDENS
STAD – HÅLLBAR UTVECKLING - Individuell uppgift
1. Välj
på vilket sätt du vill visa vad du lärt dig och vilka förmågor du har
utvecklat.
a.
Muntligt – paneldiskussion
b.
Skriftligt – görs i klassrummet
c.
Powerpoint
d.
Prezi
e.
Film – intervju av experter
f.
Podcast – radioprogram (expertintervju eller
reportage)
g.
Blogg
h.
Hemsida
i.
Eget förslag
2. Arbeta
med din matris och försök få med så många förmågor du kan, helst en från varje.
3. Arbeta
individuellt men ta hjälp av gruppen, lärare, litteratur och dator. Du får
gärna ta med dig din egen utrustning.
4. Skriv
ner allt i din skrivbok innan du gör färdigt slutprodukten.
5. Kamratrespons
och lärarrespons kan få ditt arbete att nå höga nivåer.
6. Du
har två förberedande tillfällen (2x50min) och därefter redovisar vi.
Innehåll
Projektet vi arbetar med är ”Miljövänlig
och trivsam stad i framtiden”. Du ska utifrån det göra din presentation.
1. Välj
inriktning
a.
Staden ur ett hållbart perspektiv
b.
Utgå fån er stadsplan och berätta hur ni har
tänkt er att lösa framtidens problem.
c.
Välj ett specifikt område som.
i.
Ekohus / passivhus
ii.
Elförsörjning
iii.
Avfallshantering
iv.
Luft / Vatten
v.
Kommunikationsmedel
vi.
Infrastruktur / infrasystem
vii.
Egna förslag
2. Tänk
på att inte göra arbetet för stort – det ska vara en kort koncis presentation
som ska förstås av alla i klassen (inkl läraren). Muntligt ca 5 minuter kan
vara en bra riktlinje.
FRAMTIDENS STAD 9
fortsatt arbete med 9c och 9a
Dagen innan prao och arbetet närmar sig sitt slut.
Pågående arbete i 9c
Möbeldesign
Tisdag 18/9
Beskrivning av en teknisk process. Kanske kan det här hjälpa er vidare i tankarna.
Konstruktion och design av möbel eller vardagspryl. tips fråm verkligheten.
Tisdag 4:e sept 2012
Nu är det dags för redigering del 1 i datorsalen. Då måste ni vara förberedda på arbetet genom att ha bilder och era texter klara för inskrivning. Skulle ni inte ha hunnit med ert besök eller fotografering så kan ni tänka ut stommen i ert arbete ex. i powerpoint. Så att ni nästa gång kan skriva direkt in i arbetet.
Tänk på att använda fördjupande resonemang - tänk teknik hela tiden. En kort mening kan bli till en lång teknisk beskrivning av en process att framställa något och återvinning av produkten. Bilder vill jag att ni tar egna men ibland kan ni behöva komplettera med andras (från internet kanske). Se till att ni får lov att använda bilderna eftersom vi ska lägga ut era arbeten på vår blogg för att fler ska kunna se dem än bara vi i klassen. Det sätter ju lite extra press på att få till det, eller hur?!
Glöm inte källhänvisningar! Både på bild och text.
Onsdag 29 augusti
Hur fungerar växeln på en cykel? Vad är utväxling? Infrastruktur? |
Här är några tips på reportage ni kan göra. Frågorna hjälper er att hitta på intressanta infallsvinklar.
I morgon ska ni förbereda er och skriva ett manus. Det är bra om ni gör det så detaljerat som möjligt. fakta hittar ni som vanligt på internet och i våra böcker. Tänk på att ni ska använda mer än en källa.
Hur fungerar ett brandlarm? Vad behövs för att konstruera ett fungerande larm? |
Hur fungerar en förbränningsmotor? Miljöaspekten? |
Transport av mat. Hur fungerar det? Vad behövs? Infrastruktur? |
Måndag 27 augusti
Det har blivit dags att förbereda arbetsplatsbesöket. Tänk er detta som ett reportage som kan sändas på Tv, då blir det kanske lättare att tänka ut frågor och vinkling på arbetet. Kameror finns till utlåning hos läraren. Tänk på att inte boka tider när som helst utan när ni har teknik eller håltimmar.
Jag önskar alla LYCKA TILL med projektet.
Får ni vänta länge på att få komma till er arbetsplats så måste ni komma igång med konstruktionen av en möbel. Skiss-ritning-modell. Just i den ordningen och tänk på nogrannheten.. börja med ett foto eller en bild från ex. en möbelkatalog.
Torsdag 23 augusti
Processdagbok
- år 9
Obligatorisk del
o
Reportage
från arbetsplatsbesök. Redovisat i form av film, Powerpoint eller skriftligt
o
Där
ska bild och text förstärka varandra
o
Du
kan lägga på musik eller tal
o
Skisser
o
Ritningar
o
Modell
efter din ritning
o
Foto
eller film på arbetet under lektionerna
o
Enkel
utvärdering av en kamrats arbete
Fördjupande del
o
Tankar
och reflektioner som fördjupar arbetet
o
Dra
utvecklade slutsatser med koppling till ämnet
o
Kan
ge utvecklade förslag på hur en teknisk lösning kan förbättras
o
Kan
använda information på ett fungerande sätt
o
Mått
i ritning stämmer väl överens med modellen
o
Välutvecklad
dokumentation där intentionen är väl synliggjord
4 kommentarer:
Intressant!
Det är bara att köra på!
Måste man besöka en arbetsplats? Eller kan man bara hitta info på nätet istället?
Hej
Nej men jag önskar att ni tar egna bilder. Kan vara hemifrån, skolan eller utomhus. Sedan kan man fylla på med bilder fr internet men tänk på att bildera
Skicka en kommentar