Bedömningsmatris
Teknikmatrisen VT13
Teknikmatrisen VT13
Arbetsprocessen
|
||
Utvecklat
|
Mer utvecklat
|
|
Självständighet
i hur hög grad |
Eleven försöker följer instruktioner mycket stöd av läraren |
Läraren är diskussionspartner -
bollplank
|
Prövande
arbeta med att ta fram möjliga idéer till lösningar. Idéskiss till fysisk modell som testas och prövas |
Eleven följer lärarens exempel eller
oreflekterat gör som kamrat, saknar förslag på förbättring
|
Prövande och omprövande mer systematiskt med reflektion och eftertanke för att få fram en så bra lösning som möjligt |
Tillämpning av kunskap
i vilken grad kunskaper används för att genomföra uppdraget |
Helt utifrån lärarens exempel
|
Tillämpar kunskaper från andra ämnen eller använder ytterligare material och källor för att utveckla modellen ytterligare |
Praktiska färdigheter
kan använda verktyg på ett riktigt sätt, noggrannhet vid undersökningar, mätning, tillverkning och sammanfogning för att uppnå den önskade funktionen |
Använder verktyg på ett säkert sätt,
eleven behöver ibland hjälp att välja verktyg och visar viss noggrannhet i
arbetet
|
Hög noggrannhet vad gäller mätning,
tillverkning och sammanfogning av delarna
|
Utvecklat
|
Mer utvecklat
|
|
Analys
|
|
|
beskriva orsaker och konsekvenser
|
|
|
föreslå lösningar
|
|
|
förklara och påvisa samband
|
|
|
se utifrån och växla mellan olika
perspektiv
|
|
|
jämöra: likheter och skillnader, för och
nackdelar
|
|
|
Kommunikation
|
|
|
samtala
|
|
|
diskutera
|
|
|
motivera
|
|
|
presentera
|
|
|
uttrycka egna åsikter och ståndpunkter
|
|
|
framföra och bemöta argument
|
|
|
redogöra, formulera, resonera och
redovisa
|
|
|
Begrepp
|
|
|
relatera begreppen till varandra
|
|
|
använda begrepp i olika sammanhang
|
|
|
använda begrepp i nya sammanhang
|
|
|
förstå innebörden av begreppen
|
|
|
Utvecklat
|
Mer utvecklat
|
|
Använda information
|
|
|
söka, samla, strukturera/sortera och
kritiskt granska information
|
|
|
skilja mellan fakta och värderingar
|
|
|
avgöra källornas användbarhet och
trovärdighet
|
|
|
Metakognition
|
|
|
tolka
|
|
|
värdera
|
|
|
ha omdömen om
|
|
|
lösa problem med anpassning till
situation, syfte eller sammanhang
|
|
|
avgöra rimligheten
|
|
|
välja mellan olika strategier
|
|
|
pröva och ompröva
|
|
|
Kommentar
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Burlövs kommun 2012/2013
Ämne: Teknik
FÖRMÅGA
Dokumentation
|
Enkla
dokumentationer där man kan se vad syftet med arbetet är, vilket innebär att
man kan se vad du har gjort och varför.
|
Utvecklade
dokumentationer där syftet med ditt arbete synliggjord
|
Välutvecklade
dokumentationer där syftet med arbetet är väl synliggjort
|
Konstruktion
|
Kan genomföra en enkel
ritning med rätt symboler och måttangivelser utifrån en given skala
|
Kan
genomföra utvecklade ritningar i lämplig skala med korrekta symboler och
måttangivelser
|
Kan
genomföra välutvecklade ritningar i olika skalor med
korrekta symboler och måttangivelser
|
Man
kan se sambandet mellan ritning och modell.
|
Måtten
i ritning och modell stämmer delvis.
|
Måtten
i ritning och modell stämmer helt, vilket innebär att alla mått är gjorda med
stor noggrannhet.
|
|
Design
|
Modellen är gjord efter en särskild
instruktion.
|
Konstruktionen är designad med
motivering
|
Konstruktionen
är designad med motivering i alla aspekter, vilket innebär ex. miljöperspektiv,
hållbarhet utvecklingsperspektivet
|
Resonemang
|
Enkla
och till viss del underbyggda resonemang
|
Utvecklade
och relativt väl underbyggda resonemang
|
Välutvecklade
och väl underbyggda resonemang
|
Information
|
Kan
använda fakta på ett i huvudsak fungerande sätt
|
Kan
använda fakta på ett relativt väl fungerande sätt
|
Kan
använda information på ett väl fungerande sätt
|
Slutsatser
|
Kan
dra enkla slutsatser med viss koppling till ämnet
|
Kan
dra utvecklade slutsatser med relativt god koppling till ämnet
|
Kan
dra utvecklade slutsatser med god koppling till ämnet
|
Utvärdering
|
Kan
bidra till att ge förslag på hur konstruktioner kan förbättras.
|
Kan
ge förslag på hur konstruktioner kan förbättras
|
Kan
ge flera förslag på hur konstruktioner kan förbättras
|
Källor
|
Använder flera källor, som
är relevanta och trovärdiga.
|
Använder flera källor, som
är relevanta och trovärdiga, och gör jämförelser dem emellan.
|
Använder flera källor, som
är relevanta och trovärdiga, och förhåller sig kritisk till dessa
|
Process
|
Kan undersöka olika
tekniska lösningar i vardagen och med viss användning av ämnesspecifika
begrepp beskriva hur olika delar samverkar för att uppnå en bestämd funktion
|
Relativt god användning av
ämnespecifika begrepp
|
God användning av ämnespecifika begrepp
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar