onsdag 16 oktober 2013

Mina alldeles egna reflektioner

kreativiteten är på topp när eleverna arbetar praktiskt - många idéer provas och omprövas. Precis enligt våra styrdokument - förmågan att analysera.
De vill verkligen lösa problemen som uppstår på bästa möjliga sätt. Och faktiskt inte bara för att läraren står vis sidan och lyssnar och bedömer allt som sägs (tror han iaf). Det är en goo känsla att känna att de gör det för att faktiskt vill att det ska bli bra.
Niorna i år är på hugget då de redan förra terminen avslutade med att göra om en offentlig plats så i år när det ska bygga sin egen framtidsstad så vet de redan massor. Erfarenheter de bara kan få genom att testa sig fram - alltså praktiskt arbete.
Marken är i besittning och markägarens tankar är inte våra...men i samklang med naturen och ett positivt miljötänk är de också med. De pratas ivrigt om hållbar utveckling och diskussionerna är intensiva - tror ni mig inte kom in på ett besök och lyssna. Fantastiskt.
Hur går det då med helklass? Nja sådär sådär måste jag erkänna. Har inte alls samma tid med eleverna den här terminen. Det blir ett annat upplägg än tidigare men det fungerar och det blir bättre och bättre.
En lektion / vecka då? det är däremot värre tycker jag. Eleverna hinner inte alls med lika många moment eftersom de hinner försvinna en del kunskap på en vecka. Men det är klart långsiktigt så befäster de kanske sina kunskaper bättre när de får lite andrum och tankerum mellan passen, två pass /vecka mer idealiskt.
 Bilder från husbygge (år8)


Krukor i papier maché (år7)


Förpackningar (år7)

Översiktsplan (år9)



Inga kommentarer: