onsdag 31 oktober 2012

Bra undervisning i teknik?

Vad är bra undervisning i teknik?
Frågan är stor...
Och såklart hur kopplar jag undervisningen till läroplan11?
The big five? Läs tidigare inlägg.
Jag ser att undervisningen blir mer intressant om jag kan få den mer samhällsnära. Alltså mer riktiga projekt. Exempelvis läser jag just nu Futurecity och får där massor av idéer på hur jag kan bygga upp ett arbetsområde kring stadens arkitektur. Kanske ngt för år 8 nästa termin. Det känns som att en del av lektionerna kan handla om detta. Det är fortfarande korta perioder så stressen över att inte riktigt hinna klart med sitt arbete kommer att kvarstå.
Vad gör vi år 7 då? Jag har mina funderingar men det lutar åt att vi ska ha det övergripande temat transportmedel och en del förpackningar. Här tänker jag utveckla våra tidigare tankar kring solcellsbilar och framtidens fortskaffningsmedel. Både toeretiskt och praktiskt arbete alltså. Spännande tror jag.
Niorna ska göra teknikens tidsutvecklingslinje hmmmmm kanske....Hur? Välja och vraka bland tekniska uppfinningar och landvinningar. Fördelar och nackdelar? Konstruktion? Kanske tittskåpsvarianten. Funderar på att låta dem planera själv utifrån kursmålen. Mekanik och pneumatik och elektricitet kan komma att användas - det är med andra ord här de ska få använda sig av all förvärvad kunskap. Teoretiskt ska de göra en film. Ja så tror jag det blir.

Inga kommentarer: